Blogger Layouts

Monday, 30 July 2012

minyak wangi...!!!!..wangiiiinyeerrrrrr



MINYAK WANGI... .???





HUKUM MEMAKAI MINYAK WANGI (PASAR@MASJID)
“HUKUMNYA HARAM . KERANA MENIMBULKAN FITNAH”
( SYAIKH IBNU UTSAIMIN )

Pernah suatu ketika Rasulullah s.a.w, menegur seorang wanita sewaktu dimasjid “pulanglah kamu, hilangkanlah wangian dibadan kamu.  Mandi dan tukarlah pakaian kamu”

Namun, trend skrng tanpa minyak wangi xlengkaplah hidup kita..
betulkah wahai sahabat sekalian ????

keluar ke shopping kompleks, majlis prkhwinan, MASJID, bertemu kawan2 diluar, mesti sembur kanan, sembur kiri… senyum2 hmmm… wanginyer…suka..suka..
ASTAGFIRULLAHALAZIM…

Sahabat…...ku sayang!!!!

Nabi shallallaahu ‘alaihi wa sallam bersabda “Barangsiapa yang diberi harum-haruman, maka janganlah ia menolaknya, karena sesungguhnya ia itu ringan bebannya (ringan dibawa) dan harum baunya.” (Shahih riwayat Ahmad, Nasa’i, Muslim, dan Abu Dawud dari Abu Hurairah).

2. Nabi shallallaahu ‘alaihi wa sallam bersabda “Diberi kecintaan kepadaku dari (urusan) dunia kamu, ialah wanita, harum-haruman/wangi-wangian, dan dijadikan kesejukan mataku di dalam sholat.” (Shahih riwayat Ahmad, Nasa’i, Hakim dan Baihaqi dari Anas bin Malik).

3. Nabi shallallaahu ‘alaihi wa sallam bersabda “Sebaik-baik harum-haruman (buat kamu) ialah : misk/kasturi.” (Shahih riwayat Ahmad, Muslim, Abu Dawud, Nasa’i dari jalan Abu Said al Khudriy).

4. Nabi shallallaahu ‘alaihi wa sallam bersabda “Apabila  salah seorang dari kamu (kaum wanita) menghadiri (sholat) ‘Isya (di masjid) maka janganlah ia memakai wangi-wangian.” (Shahih riwayat Muslim, Ahmad, Nasa’i dari jalan Zainab).

5. Nabi shallallaahu ‘alaihi wa sallam bersabda “Siapa saja perempuan yang memakai harum-haruman, maka janganlah ia menghadiri (sholat) ‘Isya (di masjid) bersama kami.” (Shahih riwayat Ahmad, Muslim, Abu Dawud, dan Nasa’i dari Abu Hurairah).

6. Nabi shallallaahu ‘alaihi wa sallam bersabda “ Apabila seorang perempuan keluar ke masjid, maka hendaklah ia mandi (membersihkan diri) dari wangi-wangian sebagaimana ia mandi janabat.” (Shahih riwayat Nasa’i dari Abu Hurairah).

7. Nabi shallallaahu ‘alaihi wa sallam bersabda “Siapa saja perempuan yang memakai minyak wangi kemudian keluar ke masjid niscaya tidak diterima sholatnya sehingga ia mandi dahulu (membersihkan dirinya dari wangi-wangian tersebut).” (Shahih riwayat Ibnu Majah dari jalan Abu Hurairah).

8. Nabi shallallaahu ‘alaihi wa sallam bersabda “Siapa saja perempuan yang memakai minyak wangi kemudian ia keluar, lalu ia melewati suatu kaum (orang banyak) supaya mereka mendapati (mencium) baunya, maka dia itu adalah perempuan zina/tuna susila.” (Hasan riwayat Ahmad, Nasa’i, Abu Dawud, Tirmidzi, Ibnu Hibban, Hakim, Ibnu Khuzaimah, dan Thahawi dari Abu Musa).


Kesimpulan :

1. Perempuan dibolehkan bahkan sangat disukai memakai wangi-wangian di dalam rumahnya khususnya untuk suaminya (jika ada).
2. Perempuan yang hendak keluar rumah, maka wajib hukumnya membersihkan dirinya dari wangi-wangian sebersih mungkin.
3. Haram hukumnya bagi perempuan yang keluar rumah, baik keluar ke masjid apalagi ke tempat-tempat lain dengan memakai minyak wangi/harum-haruman/wangi-wangian.

Sahabat2 semua, janganlah kerana ingin disukai orang ramai didunia ini…
Kita abaikan apa yang Allah s.w.t tak suka..
Bahkan Nabi Muhammad s.a.w juga tlh berpesan pada umatnya..
Wahai sahabat kita ini umat Nabi Muhammad s.a.w jadi…
Janganlah kita membiarkan diri kita dekat dengan Neraka
Nuazubill’a

Jadi sama2 lah kita… menjauhkan diri daripada perkara yang haram,, kelak jauh juga neraka dari diri kita.. Amin.

- ALLAHHUMA AJIRNA MINANNAR -




Saturday, 28 July 2012

KMK RINDU...


ADIK  ANGKATKU  BARU... <<<
\ KAMEK RINDU<   KITA   SEMUA <<<<

KELMARIN  ADIK2 KU, DARI BATU NIAH DATANG……
< SURPRISE <
AKAK KAMI DATANG MIRI TODAY,,
<WAT PA KE MIRI<
KAMI NAK BERBUKA PUASA NGAN AKAK nira N TERUS JALAN2 KAT MIRI
< HUHUHUHUU <
JUMPA SEMUANYA KAT PARKSON...

ACTUALLY,, NIRAH JUMPA DORANG TIME, PROGRM KAT BATU NIAH...
NOW THEY ARE MY LOVELY YOUNGEST
EVEN, SEMALAM KITORG DPT SPENT TIME ONLY 4HOUR,,
BUT THAT IS NOT ENOUGH FOR ME...
I REALLY LOVE THEM...
COMEL,HAHAHAHA MANJA NE,,
THEY ALL
 ADIK2 KU YG SOLEHAH..
<<<<< 
NIRAH BAWA  KAK ERMA SEKALI, TEMANKAN NIRAH JUMPA ADIK2.
SO, BILA DA BUDAK, MSTI TELATAH MERREKA SNGT MENCUIT HATI..
TIME DALAM KERETA SIAP MENYANYI LAGU LG NE..
DISISI MU AKU TERDIAM……”
LET GUESS,, WAT SONG?????
NERA AF
DIORG SEMUA SAJA NAK PERLI...
NIRAH JUST,, GELAK N TERSENYUM NGAN RAGAM DIORG SEMUA...
HOHOHOHO
...
SO,  PLAN SEBELUM BERBUKA IRAH, WANY, N DEDEK, NAK KE BAZAAR,,
KAMI PUN G BAZAAR KAT SEBERKAS...
TIME SAMPAI,, BARU LALU SATU KEDAI!!!! ADALAH NYAMUK2 DARI TEPI
ASLAMUALAIKUM CINTA
;;; ATUKUI ;;;
HAHAHA... YG KELAKARNYA ADIK WANY..
DGN SELAMBANYA WALAIKMSALAM BANG..
SAYA SENYUM N TERUS BWA DIORG MENUJU KE GERAI LAIN...
BOMM TARGET DI KEDAI YG MENJUAL  ::
1)    AIR
2)  KEROPOK LEKOR
3)   AYAM BAKAR
4)   NASI AYAM
5)   N SEBAGAINYA,,HUHUHU
ABIS GERAI...
JAM MNUNJKKAN DALM MASA 10MIN, WKTU BERBUKA..
AKAK C DEDEK,, MENANDU LAJU MENUJU KE RESTOREN
SAJIAN WARISAN
 *restrn ne dekat ngan parkson*
Hahaha..
Nmpknya sampai jah depan rstorn.. azan da berkumndang
Kitorg berbuka dlm keta n baru turun g makan...



Target maknan ::
1< lalapan ayam/sotong/ayam penyet/
2< mee tomyam
3< nasi ayam/salad
4< water>>chclate,watermelon,lemon blue..
Time makan pun nirah disakat...
<<<<<< 
Irah n wany<<<< terus ngn cameranya..
I just give one piece
<<<<S.M.I.LE<<<<
LEPAS MAKAN,, MENUJU KE PARKSON SEMULA...
TAK DAPAT TERAWIH LAK..HUHUHU
Kami jalan2 kat parkson...
Sebenarnya sedih time tu..
Msng2 da nak blik..
Sebelum balik..
Nira n kak erma belanja big Apple
<<<< 
Time balik semua buat muka sedih..
<<< 
Siap nda mw lepaskn lg..
But,,, kami semua kena berpisah juga..
Amboi,,<<< mcm jauh jah niah ke miri..
Hehehehehehe.

Tapi, still rindu adik2 semua
Hmmm
Xleh , nak luahkan perasan rindu..<<<

But.. Today,,
A nice moment that we all create.. TOGETHER

^_^

 I WILL MISS U ...ALL.








Wednesday, 11 July 2012

Al-Quran...^_^

....Ahlan Wahsahlan.... ^_^
[ O_O ]

..cumil...


..just want to share..
..this..

































so,...

...know kita da tmbh sedikit pgetahuan...

gud job.. 

^_^


kredit to : temetemerity

R.a.M.a.D.a.N... ^_^

Ahlan wahsahlan...... ^_^


hanya tinggal berapa hari lagi untuk, kita meyambut ramadan..!!!! 

^_^

ahah...xsabar nak menanti saat2 kita berpuasa....  
...YehpY....

bersyukur, kerna kita semua masih sempat mnyambut bulan ramadan yg penuh barakah ini... insyaAllah, jika panjng umur kita akan pasti dpt merasai nikmat puasa yg pertma... ^_^  dn seterusnya...
........
...semoga diprpnjgkan umur kita semua...
Amin

...
so, 
apa plan bulan ramadan ne..?????




















> puasa *of courselah kena puasa. ..*
> bnykkan solat sunat..
> sedekah 
> qiamulail
> berdoa
> bc al-Quran...

apa lagi????


xusah garu kepala, bnyk yg blh kita lakukan ...
sangat2 bnyk...
tp jika list amal yg nak dbuat bnyk tp x dbuat xda guna gak...!!!
hmmm
so,kita try tuk konsisten tuk satu amal, then try the other amal...
apa2 pun selamat beramal semua...
dan
jika ini ramadan terakhir kita....
jadikannya ramadan yg penuh dgn amal kita...
...AMIN...
  insyaAllah bersama kita menjalani kehidupan dunia yg kian rapuh ini.. 

..^_^..

tu, jah post kali ne...
ikhlas daripada 

NIRA..^_^
insan yg selalu melakukn kesilapan..
mohon maaf kepada semuanya..

SaYa sayang semuanya... <3




^_^


Sunday, 1 July 2012

Cerita Baru... ^_^


Ahlan Wahsahlan.. ^_^

...Pengalaman mengajar kita erti kehidupan...... mungkin pelik kenapa benda ne boleh berlaku pada diri kita....kita tertanya2 kenapa.harus hamba,,, kemudian kita terfikir sejenak..... rupanya Allah s.w.t ingin menguji kita dan ada kesilapan yang telah kita lakukan..... semua ujian, yg dberikan itu mengikut kmampuan hamba nya... Allah s.w.t tidak akan menguji hambaNya lebih dari kemampuannya..... Allah s.w.t itu, sentiasa menyayangi hambanya..... biar pun ujian itu seberat.mana pun, bila kita mgingati Nya semua yang  akan kita lalui itu akan menjadi tenang.. InsyaAllah...



Hari Baru,
Buku Baru,
Dunia baru,
Pengalaman baru,
Azam baru,
Cerita baru,
dan 
Semoga Iman sentiasa Dipertingkatkan....

^_^










^_^